O značce NIKE
Nike je jiná než ostatní společnosti. Nemá jen historii, má dědictví. abychom pochopili, co je nike dnes a jakým směrem se ubírá, musíme nejdříve porozumět minulosti této značky.
Vznik značky a loga Nike
Bill Bowerman byl šéftrenérem atletiky na oregonské univerzitě v letech 1948-1973. Proslavil se také tím, že trénoval olympijský tým USA v roce 1972.
Neposiloval atletický tým rozšiřováním jeho řad. Věnoval se spíše osobnímu potenciálu každého stávajícího sportovce. Snažil se jim vnuknout motivaci a probudit v nich soutěživost. Řídil se těmito hesly:
- BUĎ ODHODLANÝ!
- UKAŽ SE...duševně, fyzicky, emočně
- VĚŘ SI...podej co nejlepší výkony
- HRAJ A CHTĚJ VYHRÁT...pracuj v týmu
Hodnoty jako čestnost, soutěživost a týmová práce, které Bowerman u svých sportovců podporoval, jsou základem dnešní firemní kulturyNike.
Bill Bowerman k dosažení vyšší úrovně sportovců navrhl boty, které nejen snižovaly pravděpodobnost vzniku zranění, ale mnohonásobně zlepšovaly sportovní výkony. Ručně vyrobené boty měly nižší hmotnost a silnější tlumení než boty, které se v té době vyráběly. Neustále usiloval o vylepšení designu a vyráběl boty z různých materiálů, které testovali sami atleti.
Nepříliš úspěšný atlet Phil Knight, jenž byl v Bowermanově týmu, založil v roce 1962 společnost Blue Ribbon Sports (BRS) a Bowerman se stal jeho obchodním partnerem. Během prvních osmi let své existence byla společnost BRS americkým distributorem běžecké obuvi japonské značky Tiger.




Logo společnosti Nike, představující křídlo řeckých bohů, navrhla studentka grafiky Univerzity v Portlandu Carolyn Davidson. Za vším stála naprostá náhoda. V již zmíněném roce 1971 zrovna na univerzitě začínal semestr a Carolyn stála s kamarádkou Michelle před budovou univerzity v Portlandu. Michelle s Carolyn diskutovaly o tom, na jaké předměty se zapsaly a Carolyn si smutně povzdechla, že nemá dostatek peněz, aby si mohla dovolit vytoužený kurz olejomalby. V tu samou chvíli šel okolo právě Phil Knight a jen tak prý prohodil: „Ahoj, jmenuji se Phil. Slyšel jsem, že nemáš na kurzy. Jestli si chceš přivydělat, můžu Ti nabídnout pár kšeftů. Obchoduji s obuví a někdy potřebuji letáky." Carolyn na nabídku přikývla, aniž by tušila, že díky tomu vstoupí do dějin designu a její "háček" bude mít současnou hodnotu v řádech stovek milionů dolarů. V té době Phil Knight chystal rozjezd své vlastní výroby a v poslední chvíli si uvědomil, že chce-li se odlišit od konkurence, jeho výrobky potřebují své vlastní logo. Vzpomněl si na Carolyn a zadal jí, aby co nejrychleji vymyslela nějakou grafickou značku. Ale vymyslet něco originálního a zároveň lehce zapamatovatelného není žádná legrace. Během několika dnů Carolininy odpadkové koše doslova přetékaly zmačkanými papíry s neuspokojivými náčrtky. Jednou se ale vracela z přednášek a vzpomněla si, jak profesor vykládal o antických sochách. Doma se proto obklopila spoustou publikací s fotografiemi soch dávno zaniklé řecké civilizace. Při listování knihami najednou narazila na vyobrazení Niké Samothrácké - sochy bohyně vítězství s mohutnými křídly. Její nahé tělo halilo jemné roucho. Carolyn byla fascinována jednoduchou křivkou. Z okouzlení je vyrušilo zadrnčení telefonu. Volal Phil Knight a chtěl okamžitě představit návrhy nového loga. Carolyn v rychlosti načrtla křivky z řasení bohyně a dorazila do kanceláře, kde byl Phil Knight obklopen svými čtyřmi manažery. Když rozložila Carolyn na stůl své návrhy, setkala se pouze s reakcí, co že je to za divný háček. Bránila se tím, že návrh háčku symbolizuje rychlost, pohyb a vítězství. Naposledy promluvil Phil Knight a vyjádřil se, že logo není zase tak špatné. A jelikož za dva dny se měla rozjíždět výroba, na vlastní riziko nové logo odsouhlasil, vystavil Carolyn šek a historie jednoho z neznámějších log naší doby byla započata.
Spojení se zákazníkem
Vůbec první tištěnou reklamou značky Nike byl slogan "Cílová čára neexistuje". Lze říci, že tento slogan je firemním mottem Nike. Nike nebude nikdy spokojená a vždy se bude snažit překonat svůj poslední úspěch a poskytnout zákazníkům nejvíce originální a inovativní produkty a služby.
Společnost Nike se zaměřila na spojení mezi sportovci a zákazníky na osobní úrovni a jak se brzy ukázalo, byl to základní kámen jejich úspěchu.
Růst, inovace, expanze
- 1977 - Frank Rudy, letecký inženýr, přinesl koncept tlumení pomocí vzduchu do Nike. Díky této inovaci se značka Nike posunula na první místo v odvětví atletické obuvi.
- 1978 - Společnost Nike představila světu novinku Nike Air, jedinečnou technologii na tlumení nárazů pomocí vzduchových polštářů.
- 1979 - Společnost Nike se rozhodla rozšířit nabídku produktů a představila světu svou první kolekci oblečení.
- Díky přibývajícím úspěchům společnosti značka Nike rozšířila svou specializaci do dalších odvětví sportu.
- 1984 - Nike podepsala smlouvu s basketbalistou Michaelem Jordanem z týmu Chicago Bulls. V průběhu dalších 15 let vytvořila desítky reklam s tímto fenomenálním basketbalistou, které pobavily, inspirovaly a potěšily zákazníky po celém světě.
- 1987 - Vznik modelu bot Air Max, který poprvé poskytl sportovcům pohled na tlumící polštář Nike Air. Odhalení této technologie pomohlo zákazníkům lépe pochopit kvalitu výrobků Nike.
- 1988 - Nike zavádí slogan "Just do it". Univerzální heslo, ve kterém se každý našel, vyzývalo ke snění, k činnosti, odvaze a výjimečnosti. Už žádné další výmluvy, prostě "Just do it". Slogan přesně vystihoval kulturu Nike, její pracovníky a morálku.
- 1995 - K tomu, aby se Nike stala nejlepší sportovní společností na světě, potřebovala vstoupit do nejpopulárnějšího sportu - fotbalu. Proto investovala ohromnou částku do národního týmu Brazílie a uzavřela s ním licenční smlouvu.
- 1996 - podpis smlouvy s Tigerem Woodsem, golfovou legendou.

Nike a tenis
Při svém rozmachu do všech odvětví nemohla společnost Nike opomenout elegantní sport, který vyžaduje perfektní technické, kondiční a v neposlední řadě psychické dovednosti. Značka Nike byla nebo je spojena s těmi nejlepšími tenisty a tenistkami světa:
- John McEnroe (světová jednička, vítěz 7 grandslamů)
- Pete Sampras (světová jednička, vítěz 14 grandslamů včetně 7 Wimbledonů)
- Andre Agassi (světová jednička, vítěz 8 grandslamů, držitel Golden Slamu)
- Roger Federer (světová jednička, vítěz 20 grandslamů, držitel řady rekordů)
- Rafael Nadal (světová jednička, vítěz 17 grandslamů včetně 11 Roland Garros)
- Del Potro (vítěz US Open)
- Grigor Dimitrov (světová juniorská jednička)
- Maria Sharapova (světová jednička, vítězka 5 grandslamů)
- Serena Williams (světová jednička, vítězka 23 grandslamů)
- Victoria Azarenka (světová jednička, vítězka dvou grandslamů)
- Li Na (vítězka French Open)
- Petra Kvitová (dvojnásobná vítězka Wimbledonu)
- Simona Halep (vítězka Roland Garros)
- Nick Kyrgios
- Elina Svitolina


Poslání společnosti Nike
Nike je a vždy byla příběhem o naplnění potenciálu. Je to příběh o sportovcích, inovaci a vztahu mezi nimi. Jednoduše řečeno, Nike slouží sportovcům. Mnoho let bylo posláním Nike stát se sportovní a fitness společností číslo jedna. A Nike tohoto cíle bezsporu dosáhla. Oblečení, obuv i doplňky Nike se staly fenoménem nejen ve světě sportu. Kromě špičkových sportovců je dnes nosí i obyčejní lidé, kteří si potrpí na vysokou kvalitu, pohodlí a originální vzhled svých bot. Značka se stala a je velmi populární napříč světadíly i všemi věkovými skupinami.
Ale poslání společnosti musí být víc než něco, čeho je možné dosáhnout. Je to odrazem toho, o co neustále usilujete, něco, co vystihuje podstatu toho, v co věříte, čím budete a jak chcete být vnímani. Poslání Nike jasně definoval Bill Bowerman: PŘINÁŠET INSPIRACI A INOVACE KAŽDÉMU SPORTOVCI* SVĚTA. [*Pokud máš tělo, jsi sportovec.]